مصرف رسوراترول در دوران بارداری خطرناک است

از آنجائیکه ساپلیمنت رسوراترول دارای  مزایای  متعددی  برای سلامت  انسان است جای تعجب نیست که این ترکیب درمیان مکمل ها بسیار مشهور شده باشد. سال گذشته در مطلبی که در بخش تازه های دیابت در این سایت منتشر کردیم به اثرات ضد دیابتی رسوراترول اشاره  گردید، اما تحقیقات جدید دانشگاه بهداشت و علوم  اورگان و دانشگاه کلرادو نشان می دهد که مصرف این قبیل مکمل ها در دوران بارداری ممکن است  سبب بروز مشکلاتی درپانکراس جنین شود.

رسوراترول یک آنتی اکسیدان  است که به یک گروه از ترکیبات  گیاهی به نام  پلی فنول ها تعلق دارد. این ماده بطور طبیعی در پوست انگور قرمز، بادام زمینی، زغال اخته و  شکلات سیاه یافت می شود، به این ترکیب مجموعه ای از فواید را نسبت می دهند: اثرات ضد سرطان  و ضد پیری.

 اما برای  زنان باردار، تاکنون اعتقاد بر این  بود که مصرف این ساپلیمنت سبب بهبود سلامت متابولیک زنان در بارداری می شود و به همین دلیل مصرف آن بسیار  شایع گردید، اما محققین دراین تحقیق دریافتند که این ترکیب چگونه بر جنین در حال تکامل درطی بارداری  تأثیر می گذارد. به گفته ی محققین زنان باردار نباید از ساپلیمنت رسوراترول استفاده کنند. محققین برای بررسی تأثیرات رسوراترول آنرا بروی میمون های باردار آزمایش کردند.

دراین تحقیقات به میمونها رژیمی به سبک غربی شامل 36 درصد چربی داده شد و درطول دوره ی بارداری به رژیم غذایی آنها 0.37درصد رسوراترول افزوده  گردید سپس تأثیرات مصرف این ساپلیمنت با میمونهای بارداری که با رژیم  مشابهی بدون رسوراترول تغذیه شده بودند و همچنین با میمونهایی که تحت رژیم غذایی با میزان  14درصد چربی بودند، مقایسه شد.

نتایج این تحقیق  به تازگی درمجله ی FASEBمنتشر گردید. نتایج نشان می دهد  که مصرف  رسوراترول سبب بهبود جریان خون از جفت به جنین می شود این تأثیرممکن است اثر تغذیه ی ناسالم مادران چاق باردار بر نوزادنشان را کاهش دهد. اما دانشمندان به تأثیر غیر منتظره ی دیگری برخوردند،  آنها دریافتند که جنین میمونهایی که ساپلیمنت رسوراترول دریافت می کردند دچار رشد غیر طبیعی لوزالعمده شدند، این  ارگان برای تنظیم  مقدار قند خون حیاتی است و چنین  نقصی ممکن است خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد.

 یکی از نویسندگان این مقاله Kevin Groveاز دانشگاه اروگان می گوید: در ابتدا  نتایج امیدوار کننده بود و ما از یافتن  ساپلیمنتی که می تواند سبب بهبود عوارض بارداری شود خشنود بودیم  اما تأثیر منفی این ماده بر پانکراس جنین واقعاً نگران کننده بود بطوریکه بلافاصله  باید اعلام  می شد.

 دکتر Antonioاز دانشگاه اورگان  می گوید: یافته ها آنچنان نگران کننده بود که ما به پزشکان اعلام کردیم از زنان بارداری که به آنها مراجعه می کنند درباره ی مصرف ساپلیمنت های حاوی رسوراترول سوال کنند و در صورت مثبت بودن جواب، توقف مصرف آنرا توصیه نمایند.

او می افزاید به لطف مطالعات  حیوانی از جمله این تحقیق، ما در حال حاضر از اثر منفی رسوراترول  بر جنین درحال رشد آگاه شدیم، البته  ممکن است  تأثیرات  منفی مصرف رسوراترول تا چندین سال پس از تولد  نوزاد مشخص نشود و ما هنوز  درباره ی  اثرات دراز مدت  این تغییرات  اطلاعاتی نداریم.

دانشمندان  تصمیم دارند  به مطالعه  بروی رسوراترول  بروی پستانداران  غیر انسان  ادامه  دهند .آنها درصددند راهی برای جلوگیری از تأثیرات  منفی رسوراترول بر لوزالعمده  بیابند تا از  تـأثیرات  مثبت آن بر بهبود جریان خون از جفت به جنین استفاده کنند.

منبع:www.medicalnewstoday.com/articles/277738.php